Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage
Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage

Adviseur kerninstrumenten omgevingswet

Gemeente Noordoostpolder is op zoek naar een Adviseur kerninstrumenten omgevingswet.

Uren per week32 uur
Salarisniveaumax. € 5.621,-
IKB17,05 %
Contracttijdelijk, met uitzicht op vast

De gemeente Noordoostpolder (ca. 50.000 inwoners) is op alle vlakken een interessante gemeente. We hebben mooie uitdagingen waar jij onderdeel van uit kan gaan maken. De gemeente Noordoostpolder is bijzonder te noemen. Een groot landelijk gebied met veel bedrijvigheid en diversiteit. Daarin 10 dorpen en Emmeloord als centraal middelpunt. Onze samenleving is sterk en men kijkt naar elkaar om. Het is goed wonen, werken en leven in de Noordoostpolder. Tegelijkertijd staat ook Noordoostpolder voor verschillende grote opgaven zoals de woningbouw, klimaat, gezondheid. In Noordoostpolder werken wij integraal aan deze opgaven en gebruiken we de kerninstrumenten die de Omgevingswet ons biedt om hieraan vorm te geven. 

De kerninstrumenten waar jij je mee bezig gaat houden zijn de Omgevingsvisie, de Omgevingsprogramma’s en het Omgevingsplan. We zijn nog volop bezig met de kerninstrumenten. De Omgevingsvisie is nog in de maak en hopen we voor de zomer 2024 afgerond te hebben. In de Noordoostpolder verbindt onze Omgevingsvisie de fysieke en sociale leefomgeving. Het instrument Omgevingsprogramma willen wij inzetten om de lange termijn ambities uit de Visie om te zetten naar concrete doelen en maatregelen. Dit staat nog in de kinderschoenen en moet nog op de kaart worden gezet binnen de organisatie. Hierbij is het van belang dat jij je strategisch inzicht gebruikt om de omgevingsprogramma’s de juiste plek in onze organisatie te geven, zowel bezien vanuit het sociale als het fysieke domein. De voorbereidingen om te komen tot het gebiedsdekkend Omgevingsplan zijn volop gaande en de uitgangspunten hiervoor zijn eind 2023 door de gemeenteraad vastgesteld. 

Pioniers hebben hier van water, land gemaakt, 80 jaar geleden. Avonturiers brachten dit gebied tot leven. Mensen zoals jij ontdekken dagelijks hun toekomstige werkplek hier.

HALLO, wij zijn gemeente Noordoostpolder. Bij ons werken is niet voor iedereen. Doe jij je werk met Hartstocht, ga jij het Avontuur niet uit de weg, ben je Leergierig, heb je het Lef om het anders te doen én Ontmoet je graag collega’s, inwoners en ondernemers?

Je krijgt hier de ruimte om je persoonlijk en in je werk te ontwikkelen. Om te groeien. Je werkt samen met professionals en kan pionieren. We doen hier de juiste dingen, dat doen we open en transparant. En we nemen de verantwoordelijkheid voor onze beslissingen. Het is mooi om dicht op de samenleving te mogen werken. We hebben het hier goed voor elkaar!

Je komt te werken in het cluster Beleidsontwikkeling of VTH. Het cluster Beleidsontwikkeling geeft richting aan zowel de sociale als ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente. Het cluster VTH is verantwoordelijk voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Jij bent regisseur van de beleidscyclus en zorgt ervoor dat de kerninstrumenten up-to-date blijven. De beleidscyclus bestaat uit de ontwikkeling van strategisch beleid, de doorwerking en uitvoering ervan en de evaluatie. Ook het strategisch bewaken van de onderlinge samenhang tussen deze instrumenten hoort bij jouw takenpakket. 

Daarnaast is van het cruciaal belang om de strategisch en tactische verbinding tussen de instrumenten te blijven leggen en deze naar de toekomst toe actueel te houden. Aan jou de mooie taak om de verbinder tussen de instrumenten te zijn en in te spelen op de ontwikkelingen in de samenleving.

Je bent als adviseur kerninstrumenten verantwoordelijk voor:

  • Het goed laten functioneren van de beleidscyclus, waaronder;
  • De doorwerking van de strategisch lange termijn ambities uit de Omgevingsvisie in de Omgevingsprogramma’s en in het Omgevingsplan; 
  • Het op de kaart zetten en het actueel houden van de gemeentelijke omgevingsprogramma’s; 
  • Het actueel houden van de Verordening Fysieke Leefomgeving;
  • Het actualiseren van de bestaande beleidsregels die opgaan in de Verordening Fysieke Leefomgeving;
  • Actueel houden van strategisch beleid en regels (incl. periodiek peilen of de regels nog actueel, nodig en toepasbaar zijn).
  • Je hebt ervaring met de uitvoering en interpretatie van de Omgevingswet;
  • Je kent de vakgebieden binnen de fysieke leefomgeving en sociale leefomgeving;
  • Je hebt een afgeronde HBO of WO opleiding. Bij voorkeur planologie, ruimtelijke ordening, stedenbouw of rechten;
  • Je bent een strategische denken en kunt de verbinding met tactisch en operationeel niveau leggen;
  • Je bent bestuurlijke- en politiek sensitief; 
  • Je bent een verbinder en werkt graag samen;
  • Ervaring in het sociaal domein is een pré.

Wij bieden je een team met professionals, een team dat altijd de samenwerking zoekt en elkaars expertise benut. We vragen veel maar er staat ook veel tegenover. In ieder geval prima secundaire arbeidsvoorwaarden en een salaris dat past bij wie je bent en wat je kunt.

Daarnaast:

  • ruimte voor groei en ontwikkeling;
  • een salaris van maximaal € 5.621,- (schaal 10A) bruto per maand bij een fulltime dienstverband;
  • goede arbeidsvoorwaarden volgens de cao Gemeenten waaronder een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05% vrij te besteden aan extra inkomen, verlof of studie;
  • deelname aan de pensioenregeling van het ABP;
  • een reiskostenvergoeding woon-werk van € 0,23 per kilometer;
  • variabele werktijden onafhankelijk van plaats en tijd, dus ook mogelijkheden om thuis te werken. De vergoeding voor thuiswerken bedraagt € 3,- per dag;
  • onze organisatie kent een ruime verlofregeling en het IKB biedt je de mogelijkheid om ruim 5 weken bij te kopen;
  • een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar, deze kan na 1 jaar omgezet worden in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Wil je meer weten over deze functie?

Neem dan contact op met Arend van Dijk, manager Beleidsontwikkeling. Hij is te bereiken op telefoonnummer 06 18 10 58 58.

Herken jij jezelf in bovenstaande vacature en is jouw interesse gewekt?

Solliciteer dan snel! Stuur je CV en motivatie (bij voorkeur in pdf) via de button “solliciteren”. 

Voor deze functie vragen wij een recente Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). 
Een assessment maakt deel uit van de selectieprocedure.
Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

HR medewerker Sanne

Vragen? Neem contact op met

RecruiterSanne Lageveen 
☎ telefoonnummer06 18 10 57 84
✉ emails.lageveen@noordoostpolder.nl