Logo van undefined dat doorverwijst naar de homepage
Logo van undefined dat doorverwijst naar de homepage

Bijdrage medisch afval aanvragen

Gebruikt u incontinentiemateriaal, een stoma of dialysemateriaal? Dan maakt u waarschijnlijk vaker dan gemiddeld gebruik van uw ondergrondse container of moet u vaker uw grijze container laten legen. In dat geval kunt u in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten. De tegemoetkoming is € 57,00 per belastingjaar. In uitzonderlijke gevallen kan er een individuele regeling getroffen worden. Geef dit aan bij uw aanvraag als u hiervoor in aanmerking wilt komen.

Let op: bij het aanvragen moet u bewijsmateriaal uploaden. Lees onder het kopje 'Bewijsmateriaal' welk bewijsmateriaal u nodig heeft.

Wij gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Na beoordeling van uw aanvraag worden de meegezonden bijlagen met betrekking tot medische middelen zo snel als mogelijk verwijderd. De aanvraag samen met de bankpas worden conform de archiefwet bewaard om de betalingen mogelijk te maken. Heeft u hier vragen over of bent u het hier niet mee eens neem dan contact met de gemeente via medisch-afval@noordoostpolder.nl

Voorwaarden

  • U of een gezinslid heeft veel medisch afval, waaronder wordt verstaan: incontinentiemateriaal, een stoma of materiaal voor nierdialyse.
  • U woont zelfstandig in een woning, die niet is aangesloten bij een zorginstelling
  • U heeft het juiste bewijsmateriaal, zoals hieronder aangegeven.

Bewijsmateriaal

Om uw aanvraag te beoordelen, hebben wij een bewijs nodig dat u gebruik maakt van het materiaal dat onder de regeling medisch afval valt. Dit kan op verschillende manieren.

Haalt u het materiaal bij uw apotheek?

Vraag dan bij uw apotheek om een bon met daarop uw naam staan en om welk materiaal het gaat. Deze kunt u dan uploaden bij uw aanvraag.

Is een bon niet mogelijk?

U kunt ook een verklaring meenemen die onderaan de pagina staat en deze door de apotheek te laten ondertekenen. Deze kunt u daarna uploaden bij uw aanvraag. Ontvangt u dit formulier graag per post? Neem dan telefonisch contact op met de gemeente via 0527 63 39 11.

Haalt u het materiaal ergens anders?

Bijvoorbeeld via internet? Voegt u dan een aankoop- of pakbon toe. Daarop moet uw naam staan en om welk materiaal het gaat. Deze kunt u dan uploaden bij uw aanvraag.

Eenmalige aanvraag

Wanneer u de bijdrage heeft aangevraagd, hoeft u niet ieder jaar opnieuw een aanvraag in te dienen. De bijdrage wordt jaarlijks automatisch verwerkt. Wanneer uw situatie verandert, geef dit dan direct aan ons door.