Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Noordoostpolder
Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Noordoostpolder

Meldpunt problemen met verhuurder

Huurt u een woning in de gemeente Noordoostpolder? Of bent u op zoek naar een huurwoning? En hebt u een klacht over een verhuurder of verhuurbemiddelaar? U kunt op deze pagina een melding doen over ongewenst verhuurgedrag. Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de woningcorporatie.

Meldpunt voor huurders en woningzoekenden

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. De wet is er om woningzoekenden, huurders en buitenlandse werknemers met een werk-huurcontract te beschermen. Volgens de nieuwe wet moet elke gemeente een meldpunt hebben. 

Meer informatie verhuurderschap. Bekijk de video Wet Goed Verhuurderschap.externe-link-icoon In deze video wordt uitgelegd wat de Wet Goed Verhuurschap is.

Voor wie is het meldpunt?

U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als: 

  • U een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie)
  • U een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
  • U een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.

Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij Mercatus. 

Wat kunt u melden?

U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties:

  • De verhuurder:
    • discrimineert u
    • bedreigt u of maakt u bang
    • vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
    • maakt geen schriftelijk huurcontract
    • het huurcontract en arbeidscontract zijn niet gescheiden
    • vraagt een huurprijs die hoger is dan het WWS(O) toestaat
    • past een huurverhoging toe die het maximaal toegestane huurverhogingspercentage overschrijdt
  • Geeft u geen goede informatie over:
    • uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan)
    • de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt
    • informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen
    • contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
    • de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen
  • De verhuurbemiddelaar:
    • vraagt bemiddelingskosten

Na uw melding

U krijgt een bericht van uw melding. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Het is niet altijd mogelijk u daarover te informeren. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.

Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete. 

Als de situatie niet heel dringend is, controleert de gemeente de melding later.

Goed om te weten

Hoelang duurt het

Een medewerker van de gemeente bespreekt met u hoe zij de situatie kan aanpakken. Hoelang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. Wanneer wij de gegevens van u hebben zullen wij contact met u houden.

Kosten

Gratis

Meldingen controleren

De gemeente kan niet alle meldingen controleren, gebruiken of oplossen. Soms moet zij een dossier maken en dat kost tijd. Goede meldingen zijn daarom erg belangrijk. Meldingen van ernstige situaties en meldingen met goede informatie pakt de gemeente altijd op.

Huurprijzencheck

Via de huurprijscheck kunt u zelf alvast controleren of uw verhuurder te veel huur vraagt. Lees meer op de pagina Hoeveel huur betaal ik maximaal voor mijn woning?externe-link-icoon(Rijksoverheid.nl)

Veel gestelde vragen

De Wet goed verhuurderschap geldt voor heel Nederland

a. U kunt ongewenst verhuurgedrag melden bij de woningcorporatie zelf. Komt u er met de woningcorporatie niet uit? Neem dan contact op met de klachtencommissie van Mercatus. Via de website van de woningcorporatie vindt u de contactgegevens. Mercatus: Home - Mercatusexterne-link-icoon.

Als hulp of oplossingen uitblijven, kunt u terecht bij de Huurcommissie. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissieexterne-link-icoon

Ja. U kunt uw klacht ook anoniem bij ons doorgeven.

Informatie voor verhuurders

De wet geldt voor alle huurcontracten. Dus ook voor huurcontracten die eerder al bestonden. 

Er is een overgangsregeling voor een aantal regels in de wet. Zoals de schriftelijke informatie die de verhuurder aan de huurder moet verstrekken. En het scheiden van het huurcontract en het arbeidscontract. 

Bekijk voor meer informatie artikel 23 op www.overheid.nlexterne-link-icoon