Het sociaal loket

Logo gemeente Noordoostpolder
12 nov 2020
Medewerkers van het sociaal loket Kiymet, Farah, Mirjam, Hilda en Marga.

Medewerkers van het sociaal loket Kiymet, Farah, Mirjam, Hilda en Marga

Sinds september heeft gemeente Noordoostpolder een sociaal loket. Hier kunnen inwoners met al hun zorgvragen en voor ondersteuning naar toe bellen of mailen.

Kiymet, medewerker van het sociaal loket: “Het sociaal loket is een laagdrempelig informatiepunt waar je advies kunt krijgen, wanneer je er zelf even niet uitkomt. We helpen inwoners bij uiteenlopende vragen. Bijvoorbeeld bij zorgen over de kinderen, een ander familielid of over geldzaken.”

De afgelopen weken belden heel wat inwoners naar het sociaal loket. Hoe hebben jullie deze mensen kunnen helpen?

Kiymet: “Dat is wisselend. Soms is alleen luisteren en het geven van een tip genoeg. Een andere keer verwijzen we iemand door. Zo belde er bijvoorbeeld een studente. Zij gaf aan dat ze haar zorgverzekering niet kon betalen. Ze kon niet rekenen op financiële hulp van haar ouders en vroeg of wij haar konden helpen. In het gesprek kwam naar voren dat zij wel studiefinanciering ontving, maar dat ze nog geen zorgtoeslag had aangevraagd, terwijl ze hier als student wel recht op heeft. Ik heb haar doorverwezen naar de Belastingdienst, zodat ze dit met terugwerkende kracht kon aanvragen.”

“Maar er bellen ook inwoners met complexe vragen. Bijvoorbeeld zorgen waar meerdere leden uit een gezin bij betrokken zijn. Dan roepen we de hulp in van een procesbegeleider. Hij of zij gaat dan met de zorgvrager, gezinsleden en betrokkenen om tafel. Samen maken ze een gedragen plan met oplossingen voor de zorgvraag.”

“We nemen uitgebreid de tijd om echt te luisteren”

Kiymet vervolgt: “Voor alle vragen of zorgen nemen we uitgebreid de tijd om te luisteren. Wat speelt er echt en waarmee is de inwoner het best geholpen? Je wilt samen komen tot een oplossing die bij hem of haar past. Het is belangrijk dat de inwoner er vertrouwen in heeft.” 

Ben jij op de hoogte van alle voorzieningen en regelingen in Noordoostpolder?

Kiymet lachend: “Ik ben inderdaad van de meeste voorzieningen en regelingen in Noordoostpolder op de hoogte. Dat is ook nodig om goed advies te kunnen geven of om goed door te kunnen verwijzen. Maar het gebeurt ook wel eens dat ik twijfel over wat het beste advies is aan een inwoner, dan houd ik ruggespraak met mijn collega’s. Mijn collega’s hebben allemaal verschillende achtergronden. Zo zit er bijvoorbeeld een financieel adviseur in ons team, maar ook een deskundige op het gebied van jeugdzorg en een adviseur op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning.”

Wat is de meest gestelde vraag?

“De meeste vragen die we bij het loket tot nu toe krijgen zijn gerelateerd aan de Wet maatschappelijke ondersteuning. Je moet dan denken aan vragen als: ‘Mijn moeder kan niet meer boven in haar slaapkamer komen. Ik weet niet wat ik moet doen.’ Of ‘Ik merk dat mijn vader het huishouden niet meer zelf kan doen, wat moet ik doen?’. Maar ik wil benadrukken dat je met alle zorgvragen welkom bent hoor! Het maakt niet uit of het een grote of kleine vraag is”, aldus Kiymet.

Dienstverlening sociaal loket in coronatijd

Door de coronamaatregelen ziet ook de dienstverlening van het sociaal loket er anders uit dan we zouden willen. We vragen u om te bellen of te mailen. Zodra de maatregelen het toelaten richt de gemeente een ‘huiskamer’ in het gemeentehuis in. Hier kunt u dan makkelijk met een vraag binnenlopen. Kiymet, medewerker sociaal loket: “Maar voor nu geldt bel of mail ons. We willen voorkomen dat u te lang met uw vraag blijft rondlopen.”

Contact met het sociaal loket?

Met al uw zorgvragen en voor ondersteuning kunt u bellen naar de gemeente via 0527 - 63 39 11 en vragen naar het sociaal loket. Het is ook mogelijk het sociaal loket te vragen om u te bellen, via noordoostpolder.nl/sociaalloket of door een e-mail te sturen naar sociaalloket@noordoostpolder.nl.

Uw Reactie
Uw Reactie