Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage
Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage

Toezichthouder WMO / Jeugd

De ontwikkelingen in het sociale domein zoals het wijkgericht werken, de kanteling van de Wmo, het samenwerken met de WerkCorporatie en de veranderende rol van de gemeente als gevolg van de komst van nieuwe taken en doelgroepen (de 3 decentralisaties AWBZ, Jeugdwet en Participatiewet) hebben geleid tot grote veranderingen in de werkwijzen van medewerkers en de sturing op de bedrijfsvoering binnen het cluster Uitvoering Sociaal Domein (USD). Behalve een zwaarder en breder takenpakket, brengt deze transformatiefase ook de nodige risico’s met zich mee. Daarom zoeken wij een ervaren, analytische Toezichthouder WMO / Jeugd.

Aantal uren 32-36 | max. € 4.208,- bij 36 uur (schaal 9) | IKB 17,05%

Dit is het cluster

Het cluster Uitvoering Sociaal Domein (USD) bestaat uit 3 procesteams. Wmo, Jeugd en Participatie. Elk team wordt aangestuurd door een teamleider. Deze functie is onderdeel van team Wmo. Binnen de functie is er ook afstemming met de medewerkers van de andere teams. Deze teams spreken de inwoners en verzorgen de indicatiestelling en het verstrekken van (inkomens)voorzieningen. De competenties klantgericht, vraaggericht en transparant werken staan hoog in je vaandel binnen het cluster USD!

Wat ga je doen

Als toezichthouder onderzoek en beoordeel jij of de voorziening op het gebied van WMO en/of Jeugd rechtmatig is verstrekt en doelmatig is. Binnen onze gemeente worden bepaalde indicaties resultaatgericht beschikt. Je gaat samen met de teams aan de slag om hier goed toezicht op te houden. Je bezoekt de voorzieningen en voert open gesprekken op management-, operationeel- en cliëntniveau. Daarnaast onderzoek je signalen en maak je rapportages van deze onderzoeken. Je zoekt afstemming met de GGD als toezichthouder kwaliteit. Daarnaast creëer je zowel intern als extern draagvlak en geef je voorlichting over handhaving en naleving. Je draagt bij aan de fraudealertheid van medewerkers. 
Ook ben je betrokken bij lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen. Je stemt met collega's in de regio af over zaken die spelen. Daarnaast zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft van de landelijke ontwikkelingen en de actuele beschikbare tools. Binnen het cluster is het een redelijk solistische functie, dus je moet goed in staat zijn om hier je weg in te vinden. Er is veel ruimte om de functie naar eigen inzicht in te richten.

Jouw profiel

De toezichthouder die wij zoeken, beschikt over een aantoonbaar HBO werk- en denkniveau. Je hebt kennis op sociaal en juridisch gebied, met name op het gebied van Algemene Wet Bestuursrecht (Awb), (de uitvoering van) de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet. Bekendheid met de sociale kaart van de Noordoostpolder is een pré. Je bent in het bezit van rijbewijs B.

Jouw competenties

Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden en je bent in staat om concreet, zakelijk en juridisch in correct Nederlands te rapporteren. Je hebt gevoel voor de politiek-bestuurlijke omgeving waar we in werken. Je bent stressbestendig en weet wanneer iets gevoelig ligt en hoe je daar op moet anticiperen. Je kunt schakelen met de verschillende functies, zoals overleg met de beleidsadviseurs over de koers die gevaren gaat worden, met klantmanagers Wmo en Jeugd over de signalen die ze opvangen en met het management over de uitkomst van die signalen. Daarnaast beschik jij over analytisch vermogen, overtuigingskracht en initiatief. 

Wat bieden wij jou

Wij bieden je een interessante baan vol uitdagingen binnen een team waar oog is voor persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers. En verder onder andere:

  • Een salaris passend bij de kennis en ervaring die je meebrengt, maximaal € 4.208- bruto per maand bij een fulltime dienstverband (schaal 9)
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05% vrij te besteden aan extra inkomen, verlof of studie
  • Een werkweek met flexibele werktijden en mogelijkheden om thuis te werken
  • Een aantrekkelijk opleidingsprogramma
  • Goede arbeidsvoorwaarden volgens de cao Gemeenten
  • Een reiskostenvergoeding woon-werk
  • Een tijdelijke arbeidsovereenkomst voor 1 jaar, deze kan na 1 jaar omgezet worden in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Wil je meer weten over deze functie?

Neem dan contact op met de teamleider, Thomas Loman. Hij is te bereiken op telefoonnummer 06 38 20 17 58.

Heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Neem dan contact op met Hilja van der Meer, adviseur HR, via telefoonnummer 06 13 32 42 91.

Herken jij jezelf in bovenstaande vacature en is jouw interesse gewekt? Solliciteer dan snel!

Stuur je CV met gemotiveerde brief (bij voorkeur in PDF) via de button ‘’solliciteren’’. 
Een assessment maakt deel uit van de sollicitatieprocedure.
Voor deze functie vragen wij een recente Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

Deze vacature staat open zolang hij online staat. 

Werken voor de Noordoostpolder

Werken bij de lokale overheid is leuk, zeker bij de gemeente Noordoostpolder. Hier kun je je hart ophalen. Want je kunt werken voor een gemeente die volop in ontwikkeling is. Die nog dichter bij de samenleving wil staan en bewust verbinding zoekt met haar inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven. En die jou daarvoor de ruimte geeft. Natuurlijk, rekening houden met de regels hoort daarbij, maar dat kan op een flexibele manier. Zo spelen we (pro)actief in op wat er leeft onder onze inwoners, samenwerkende partners en bedrijfsleven. Dit vraagt van jou de nodige vaardigheden. Goed kunnen samenwerken en een gezonde dosis creativiteit en lef zijn hiervan treffende voorbeelden. Vanzelfsprekend voel je je verantwoordelijk voor de dienstverlening aan onze inwoners en bedrijfsleven.