Verslag Bewonersavond 30 juni 2025
Algemeen beeld
Er waren meer dan honderd bezoekers op de bewonersavond over de doorstroomlocatie aan de Prof. Ter Veenstraat 25. Het doel van de bewonersavond was om de buurt te informeren over het voornemen van het college om een tijdelijke doorstroomlocatie in te richten in de Professor Ter Veenstraat 25. Daarnaast was het doel om aandachtspunten, zorgen of vragen van bewoners op te halen en hierover in gesprek te gaan.
De avond kende een rumoerige start. Na het welkomstwoord was het de bedoeling om bezoekers uit te nodigen om vragen te stellen aan betrokken partijen die bij tafeltjes stonden. De zaal was het daar niet mee eens. Besloten werd om plenair de discussie voort te zetten. Het eerste half uur was het onrustig en stelden met name de tegenstanders kritische vragen. Wethouder Van Steen beantwoorde de meeste vragen, zo nu en dan bijgestaan door Pieter Deinum van het COA. Halverwege de avond spraken ook voorstanders zich uit. Doordat er door de organisatie informatie werd verstrekt, zaken werden genuanceerd of rechtgetrokken, de opgave werd verduidelijkt, en toezeggingen werden gedaan, veranderde de sfeer geleidelijk in de zaal. Deze werd iets gemoedelijker. Beide kanten, zowel de ‘nee' als de ‘ja’, hebben ruimte gekregen om gehoord te worden.
Na het plenaire deel konden bezoekers langs de tafeltjes om hun individuele vragen te stellen. Daar werd door ongeveer de helft van de bezoekers gebruik van gemaakt. Met name tijdens het tweede deel van de avond was de sfeer open en constructief.
Gehighlighte tekst: Hieronder een bundeling per thema van de soort vragen die zijn gesteld en de beantwoording.
VEILIGHEID
Verzamelde vragen gingen over:
- Hoe gaat u de veiligheid waarborgen als het misgaat?
- Hoe gaat u veiligheid waarborgen bij weinig handhaving en politie?
- Hoe kunnen we de veiligheid van scholieren waarborgen?
- Kan de politie en handhaving actiever zijn bij meldingen?
- Verschillende problemen zoals inbraak en ruiten die ingeslagen worden. Politie maakt zich zorgen om de meldingen, niet om de mensen. Het gaat om jonge mannen. Meiden zijn aangevallen, politie ‘doet niks’.
- Wil van de burgemeester horen over garanties rondom openbare orde en veiligheid.
Beantwoording:
We nemen verschillende maatregelen om de veiligheid te waarborgen. Er komen contactpersonen voor zowel de bewoners als de omwonenden. In de vorm van een wijkconsulent van Mercatus en een huismeester die waar nodig 24/7 aanwezig is. De huismeester blijft zolang dat nodig is en is aanspreekpunt voor de buurt. Ook is er maatschappelijke begeleiding vanuit Vluchtelingenwerk, Carrefour en de gemeente.
Daarnaast vindt een zorgvuldige selectie plaats van de mensen die we hier huisvesten. De gemeente kijkt samen met het COA, Mercatus en Vluchtelingenwerk wie er in de DSL komt wonen. Zij zijn zo veel mogelijk overdag aan het werk of bezig met de inburgering.
Er is geen aanleiding om te veronderstellen dat scholieren of bewoners extra risico lopen. De wijk kent geen onrustbarende veiligheidscijfers.
Er zijn meer meldingen en klachten dan dat er boa's of agenten zijn. Zij moeten prioriteren waar ze op handelen en kunnen niet overal naar toe. Gemeente gaat aandacht vragen voor het beeld dat er te weinig wordt gedaan bij het team Leefbaarheid en met de politie.
Burgemeester De Groot geeft aan dat deze wijk niet anders is dan andere wijken. We hebben gezamenlijk een verantwoordelijkheid voor de veiligheid in een buurt. Daar draagt iedereen aan bij. Dat is in deze wijk niet anders. Natuurlijk pakt de gemeente haar rol waar nodig. Maar ook bewoners hebben een eigen rol in de manier waarop veiligheid wordt beleefd. We zullen deze locatie als vast agendapunt bespreken in het overleg van de politie en gemeente.
STATUSHOUDERS
- Waarom zoveel statushouders op één locatie?
- Wat voor mensen komen er?
- Hoeveel statushouders komen er?
- Verschil tussen asielzoekers en statushouders.
Beantwoording:
Statushouders worden op één locatie in een tijdelijke doorstroomlocatie gehuisvest vanwege de wettelijke taakstelling en de krapte op de woningmarkt. Hiermee kunnen we tijdig onze taakstelling inhalen en nemen we onze verantwoordelijkheid. Verder is het voordeel van één locatie dat we de (maatschappelijke) begeleiding goed kunnen organiseren. Dat lukt op deze manier beter dan wanneer de statushouders verspreid wonen. Bij een geschikte match tussen een sociale huurwoning en een statushouder, verhuist de statushouder van de DSL naar een wijk in Emmeloord of één van de dorpen binnen onze gemeente.
Er zijn 21 kamers. Daarvan zijn 15 kamers voor 1 persoon en 6 kamers geschikt voor 2 personen. Het is dus aannemelijk dat er 27 personen verblijven (21 volwassenen en 6 kinderen). In geval van nood kunnen er technisch gezien 2 mensen op 1 kamer. Zo kwamen we op het getal van maximaal 42 statushouders. Het College heeft de toezegging gedaan dat er maximaal 27 statushouders op de locatie gehuisvest zullen worden.
Er verblijven voornamelijk alleengaande statushouders. Dit zijn mensen die na het verkrijgen van hun verblijfsvergunning wachten op gezinshereniging.
Asielzoekers zijn in afwachting van een verblijfsvergunning. Bij statushouders is door de IND vastgesteld dat ze voldoen aan de wettelijke voorwaarden voor het verkrijgen van asiel in Nederland. Zij hebben een verblijfsvergunning van vijf jaar gekregen om in Nederland te blijven. Deze kan na vijf jaar verlengd worden of worden toegekend voor onbepaalde tijd. Na 3 jaar kunnen statushouders naturalisatie aanvragen als zij hebben voldaan aan alle voorwaarden voor inburgering en het te gevaarlijk is om terug te keren naar het land van herkomst. De statushouders die worden gehuisvest in de doorstroomlocatie zijn toegewezen aan gemeente Noordoostpolder en worden hier ingezetene.
PARTICIPATIE
- Waarom zijn wij zo laat betrokken bij dit plan?
- Is alles al niet besloten?
- Wat kunnen wij nog doen om dit tegen te houden?
- Bij wie kunnen wij terecht als er straks wat gebeurt?
Beantwoording:
Het pand kwam onlangs te koop. Het inrichten van het pand als doorstroomlocatie is voor de gemeente een kans om te voldoen aan de wettelijke taakstelling om statushouders te huisvesten. Het past in het plan van aanpak dat is opgesteld de gemeente. Tussen het voornemen tot aankoop en overleg met de gemeenteraad zat weinig tijd. Participatie waarbij iedereen mee kan praten over waar statushouders mogen of kunnen wonen, vraagt veel tijd. Die tijd is er niet met onze achterstand. Wij wilden geen valse verwachtingen wekken. Daarom neemt het college de verantwoordelijkheid voor deze aanpak. In dit geval passen we de participatie toe zodra de Raad heeft besloten over te gaan tot aankoop van het pand. Samen met omwonenden willen we vormgeven aan de locatie in de wijk.
Er ligt een plan voor de ontwikkeling van deze doorstroomlocatie. De gemeenteraad besluit hier op 7 juli over om 20.30 uur.
We blijven op de volgende manieren met omwonenden in gesprek:
- Eenwijkconsulent van Mercatus is aanspreekpunt voor bewoners van de wijk.
- De eerste periode is er een spreekuur met gebiedswerkers van de gemeente en de woonconsulent van Mercatus
- Bijeenkomsten met een groep omwonenden (klankbordgroep)
- Een keer in de drie maanden een inloopbijeenkomst voor de buurt
- Een huismeester/ beheerder op de locatie (in eerste instantie 24/7) voor zolang dat nodig is.
Verder is er de gebruikelijke begeleiding vanuit Vluchtelingenwerk en gemeente. Vluchtelingenwerk begeleidt statushouders het eerste jaar. Ze bieden maatschappelijke begeleiding. In de eerste maanden is dat vooral praktisch en daarna ook meer maatschappelijk van aard. Er wordt nog onderzocht of Vluchtelingenwerk ook een inloopspreekuur kan organiseren op de locatie, voor de begeleiding van de statushouders van de DSL.
De gemeente begeleidt statushouders bij hun inburgeringstraject.
LOCATIE
- Waarom deze locatie, er waren toch meer panden?
- De kamers zijn klein, zijn die wel geschikt voor deze doelgroep?
- Hoe weten wij zeker dat de doorstroomlocatie stopt na 5 jaar?
- Waarom naast een school?
- Waarom de doorstroomlocatie niet combineren met huisvesting van jongeren die hier studeren (MBO)?
Beantwoording:
Het realiseren van een tijdelijke doorstroomlocatie is de enige manier waarop de gemeente dit jaar nog aan haar taakstelling voor het huisvesten van statushouders kan voldoen. Vanuit deze opgave is er gezocht naar een locatie. Dit pand stond al geruime tijd leeg en heeft een woonbestemming. Het biedt ons de kans om deze mensen goed te begeleiden bij hun huisvesting en inburgering doordat zij op één locatie wonen. Er zijn op dit moment geen andere panden voorhanden.
Het pand is geschikt voor deze doelgroep. Het gaat om tijdelijke huisvesting. Het uitgangspunt is dat een statushouder maximaal één jaar op deze locatie woont en daarna doorstroomt naar een sociale huurwoning van Mercatus. Deze huisvesting (de kamer en het delen van het sanitair) vinden we gelet op de duur van het verblijf acceptabel.
Als de gemeenteraad instemt met het voorgesteld besluit, dan zetten we het pand in voor een periode van 3 – 5 jaar. Hierna kan het pand voor een ander doel ingezet worden. Mocht er onverhoopt verlenging nodig zijn, dan moet de gemeenteraad daar weer een nieuw besluit over nemen. Het wordt niet stilzwijgend verlengd. We gaan er niet van uit dat verlenging nodig is.
Met het realiseren van de doorstroomlocatie kunnen we voldoen aan onze taakstelling die hoort bij de Huisvestingswet. Daarom is gekozen om het pand in te zetten voor huisvesting van statushouders. Het combineren met huisvesting van jongeren maakt dit een uitdaging. Het gebouw gedeeltelijk aanpassen zodat het geschikt is voor permanente bewoning vergt kostbare bouwkundige en installatietechnische aanpassingen. Dit kost veel tijd en geld. Het is aannemelijk dat met kosten voor deze aanpassingen het niet betaalbaar is voor jongeren.
BUURT
- Onze wijk heeft al veel statushouders en ervaart overlast.
- Overal zijn problemen met veiligheid, ik verwacht niet dat het met statushouders misgaat. Wil een tegengeluid laten horen. Hoe realistisch zijn de angsten van mensen?
- Wij zijn bang voor daling van woningwaarde.
Deze wijk is vergelijkbaar met andere wijken in Emmeloord en kent geen onrustbarende veiligheidscijfers. De bewoners van de DSL zijn overdag zo veel mogelijk aan het werk of bezig met inburgering. Bovendien is de huisvesting tijdelijk van aard. We hebben niet de verwachting, gezien onze ervaringen met deze groep, dat de realisatie van de doorstroomlocatie voor veiligheidsproblemen gaat zorgen.
Woningwaarde:
Er is op voorhand geen reden om aan te nemen dat er een daling van de woningwaarde optreedt omdat het een tijdelijke situatie betreft. Als mensen menen een nadeel te ondervinden door deze tijdelijke DSL dan moet dat worden aangetoond.
BESLUITVORMING
- Er is sprake van een ‘schijndemocratie’.
- De gemeente verdient hier geld mee.
- 7 juli: Is de beslissing niet al genomen en zitten we hier voor niks?
- Bezig met een plan van aanpak om de achterstand weg te werken. Is er echt geen andere optie naar voren gekomen dan deze locatie?
Wij delen de opvatting dat er sprake is van een schijndemocratie niet. Aangezien het gaat om een wettelijke taak, hebben we hier als gemeente een verantwoordelijkheid in te nemen. Het gaat om een privaatrechtelijk besluit. De gemeenteraad beslist over de aankoop van het pand, zij zijn op democratische wijze gekozen door de inwoners van Noordoostpolder. Participatie waarbij iedereen mee kan praten over waar statushouders mogen wonen, neemt veel tijd. Die tijd is er niet met onze achterstand in de taakstelling. Wij wilden geen valse verwachtingen wekken want dat is niet eerlijk. We vinden het belangrijk om rekening te houden met de zorgen die door omwonenden worden geuit. We blijven hierover in gesprek, bijvoorbeeld via een klankbordgroep.
De gemeente verdient geen geld met het realiseren van de doorstroomlocatie. De gemeente ontvangt per statushouder een daggeldvergoeding van €60 per statushouder voor 1 jaar. Deze daggeldvergoeding van het Rijk is o.a. voor energiekosten, inventaris, afschrijvingskosten, en dergelijke. De aanpassingen om het gebouw bewoonbaar te maken (transitiekosten) worden betaald door het Rijk. We ontvangen geen 30.000 euro per gehuisveste statushouder, dit is een andere regeling en is niet van toepassing op de doorstroomlocatie. Bewoners betalen huur. Dit wordt gebruikt om een deel van de kosten van het pand te dekken.
Er ligt een plan. Er is sprake van een voornemen om het pand aan de Professor Ter Veenstraat 25 aan te kopen, dat besluit is nog niet genomen. De gemeenteraad besluit hier op 7 juli over om 20:30 uur.
Er is op dit moment geen andere locatie op korte termijn beschikbaar die geschikt is als doorstroomlocatie.
COMMUNICATIE NA BESLUIT
- Idee van een nieuwsbrief: in ieder geval in aanloop naar de opening van de DSL een nieuwsbrief voor omwonenden met informatie, updates en contactgegevens van huismeester, woonconsulent en IGW.
- Interesse in de klankbordgroep
- Komen er nog bijeenkomsten?
Beantwoording:
We hebben verschillende ideeën ontvangen over hoe omwonenden en wijkbewoners betrokken willen worden. Deze ideeën nemen we mee. Aanwezigen konden zich bijvoorbeeld aanmelden voor de klankbordgroep en kunnen dit ook blijven doen. Ook verwelkomen we de suggestie voor een nieuwsbrief. We onderzoeken wat de beste manier is om dit op te zetten. Hiermee kunnen we de directe omwonenden in aanloop naar de realisatie van de locatie op de hoogte houden van ontwikkelingen. Verder is ons voornemen is om in ieder geval 1 x per 6 weken een overleg te plannen met een klankbordgroep. Daarnaast 1 x per 3 maanden een buurtbijeenkomst.