Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage
Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage

Wmo-voorzieningen

Heeft u ondersteuning, zorg of hulp nodig en kunt u die niet krijgen van kinderen, familie, buren of vrijwilligers? Dan kunt u terecht bij de gemeente. Dit is geregeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Wat kunt u vanuit de WMO krijgen?

Soorten voorzieningen

  • Woonvoorzieningen (zoals aanpassing van uw woning, traplift, toilet- en douchehulpmiddelen).
  • Vervoersvoorzieningen (zoals taxivervoer, aanpassing van uw auto, gehandicaptenparkeerkaart, rolstoel, duofiets).
  • Huishoudelijke ondersteuning (zoals organisatie van uw huishouden, advies, instructie en voorlichting over uw huishouden en tijdelijke opvang en verzorging van jonge kinderen).

Als u een hulpmiddel zoals een rolstoel of een scootmobiel via de gemeente heeft gekregen, dan kunt u met vragen daarover contact opnemen met de leverancier van het hulpmiddel. Bijvoorbeeld als er iets mis is of als er aanpassingen nodig zijn aan de scootmobiel. U kunt de leverancier altijd bereiken, zelfs 's nachts en in het weekend. Heeft u een klacht over het hulpmiddel? Ook een klacht kunt u direct aan de leverancier doorgeven.

De gemeente biedt ook algemene voorzieningen die niet onder de WMO vallen. U kunt de organisaties die deze hulp bieden rechtstreeks benaderen en hoeft hiervoor geen aanvraag bij de gemeente te doen.

Stappenplan WMO

1. Ondersteuning vragen?

Dan kunt u contact opnemen met het Sociaal Loket via (0527) 63 39 11 of stuur een e-mail naar sociaalloket@noordoostpolder.nl.

2. Gesprek gemeente

  • Neem vooral uw naasten mee en/of maak gebruik van een onafhankelijke cliëntondersteuner.
  • De medewerker luistert naar u, onderzoekt uw vraag en kijkt wie er bij uw situatie betrokken zijn.
  • Samen besluit u wat er nodig is om de situatie te verbeteren. Wat kunt u zelf? En wat kunnen familie en naasten voor u doen?
  • Van het gesprek maakt de gemeente binnen 10 werkdagen een verslag.

3. Verslag gemeente

In het verslag staat wat er samen besloten is om uw situatie te verbeteren.
Als u het eens bent met het verslag kunt u deze ondertekenen en terugsturen.
Is er ondersteuning vanuit de WMO nodig? Dan beslist de gemeente binnen 2 weken welke voorzieningen geschikt zijn, wanneer en in welke vorm.

4. PGB of ZIN

Als inwoner kunt u kiezen of u gebruik wil maken van het persoonsgebonden budget (PGB) of Zorg in Natura (ZIN). Dat beslist u samen.
Voor de WMO betaalt u meestal een abonnementstarief van € 19 per maand.

Kosten

Abonnementstarief

Voor de Wmo betaalt u een abonnementstarief van € 19 per maand.

CAK

Het CAK stuurt u een rekening voor het abonnementstarief. Voor meer informatie over het abonnementstarief en eventuele wijzigingen kunt u terecht op de website van het CAKexterne-link-icoon.

Bij overlijden

Als er aangifte van overlijden is gedaan dan wordt de zorg stopgezet.

Werd er gebruik gemaakt van een hulpmiddel?
Dan neemt de leverancier van het hulpmiddel contact op met de nabestaanden. Er wordt een afspraak gemaakt om het hulpmiddel op te halen.

Bezwaar en beroep indienen

Bent u het niet eens met de beslissing over de aangevraagde WMO-voorziening? Dan kunt u bezwaar maken. Doe dit binnen 6 weken.
Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Ga dan in beroep bij de rechtbank.