Evenement organiseren
Wilt u een evenement organiseren? Zoals een braderie, optocht, feest of een herdenking? Meldt uw evenement dan aan bij de evenementenkalender. En is uw evenement voor publiek toegankelijk? Dan heeft u vaak een vergunning nodig. Als u voor het eerst een evenement organiseert kunt u een intakegesprek met ons inplannen.
Evenementenvergunning
Is uw evenement vergunningsplichtig?
U moet een vergunning aanvragen als er sprake is van één of meer van de volgende situaties:
- Er komen meer dan 100 bezoekers
- Het evenement vindt plaats tussen 0.30 en 08.00 uur
- U speelt muziek af na 23.00 uur of voor 07.00 uur
- U neemt tijdens het evenement de rijbaan of het (brom)fietspad in of hindert het verkeer (waaronder hulpdiensten, als die er langs zouden moeten)
- U plaatst objecten die elk meer dan 10 vierkante meter innemen
Als u een evenement organiseert en er is geen sprake van bovenstaande situaties dan hoeft u geen vergunning aan te vragen. Twijfelt u of u een vergunning moet aanvragen? Neem dan contact op.
Vergunningaanvraag indienen
De organisator is verantwoordelijk voor het tijdig indienen van een complete aanvraag. Een aanvraag bestaat in ieder geval uit:
- een aanvraagformulier
- een draaiboek
- een situatietekening
- een tentenboek (bij gebruik van een tent van 25 m2 of groter)
Indieningstermijn
Een aanvraag moet op tijd bij ons binnen zijn. Begin daarom op tijd aan de aanvraag voor het evenement. De indieningstermijn is afhankelijk van de risicoklasse van het evenement.
Overzicht van de indieningstermijnen:
- A-evenement – minimaal 8 weken voorafgaand aan het evenement
- B-evenement – minimaal 12 weken voorafgaand aan het evenement
- C-evenement – minimaal 16 weken voorafgaand aan het evenement
In welke risicoklasse valt uw evenement?
Elk evenement wordt ingedeeld in een risicoklasse. We maken onderscheid tussen A, B en C evenementen.
- Een A evenement is een regulier evenement
- Een B evenement is een aandacht evenement
- Een C evenement is een risicovol evenement
De gemeente stelt de definitieve risicoklasse vast.
Draaiboek evenement
U kunt hier het format draaiboek voor een A-evenement downloaden.
Deze kunt invullen en aan de aanvraag toevoegen.
Draaiboek A-evenement(word-bestand)
(Rolstoel)toegankelijkheid
Organiseert u een festival, braderie of optocht? Het is belangrijk dat iedereen mee kan doen. Ook mensen met een beperking. Om uw evenement toegankelijk te maken, kunt u een aantal maatregelen treffen. Zo maakt u een evenement toegankelijk voor iedereen:
- Toegangswegen zijn minimaal 1,50 meter breed
- Er zijn meerdere in- en uitgangen
- Er zijn parkeerplaatsen bij een ingang
- Vermijd hoogteverschillen van meer dan 2 cm
- Er is een voldoende harde, vlakke en slipvrije ondergrond
- Gebruik waar nodig op- en afrijplaten of een hellingbaan (niet steiler dan 5%)
- Laat geleidehonden toe
- In toilet een draaicirkel van 150 cm, afstand van de deur tot closetpot 120 cm, een obstakel vrije afstand zijwand tot closetpot van 90 cm, opklapbare armsteunen en een rolstoelwastafel
- Zorg voor voldoende zitplekken
- Zorg voor goed uitzicht voor iedereen
- Hoogte van de bar en kassa niet hoger dan 100 cm
Zie ook het filmpje: Evenement organiseren ook voor mensen met een beperking
Zelfscan
Op de website festival.ongehinderd.nl kunt in 5 minuten een zelfscan doen om inzicht te krijgen in de toegankelijkheid van uw evenement.
Vragen over toegankelijkheid
Vragen over (rolstoel)toegankelijkheid van een evenement kunt terecht bij de ervaringsdeskundige Lisan Menu via toegankelijkheidspanelnop@gmail.com. Voor alle overige vragen belt u met (0527) 63 39 11
Geen ballonnen oplaten of uitdelen bij een evenement
Het is niet meer toegestaan om ballonnen en wensballonnen op te laten of uit te delen bij een evenement. Omdat het niet mogelijk is alle resten op te ruimen en dit leidt tot schade aan het milieu. Daarnaast veroorzaakt dit soort afval dierenleed. Vogels en zeedieren eten de ballonresten op en komen daardoor om het leven.
Verkeersregelaars
Heeft uw evenement gevolgen voor het verkeer? Omdat er veel mensen op afkomen of omdat u de openbare weg gebruikt, zoals bij een straatfeest of een optocht? Dan moet u zelf zorgen voor verkeersregelaars. Een verkeersregelaar moet eerst een online cursus volgen. Daarna vraagt u bij de gemeente een aanstellingsbewijs aan.
Intakegesprek evenement
Wij kunnen u informeren over welke gegevens u moet indienen en waar u allemaal rekening mee moet houden als u een evenement wilt organiseren. Dit doen we in een intakegesprek van ongeveer 50 minuten en deze vindt plaats op het gemeentehuis.
Wij hebben hiervoor een aantal dagen beschikbaar.
16 januari 13.00 - 16.00 uur
21 januari 9.30 - 12.30 uur
30 januari 13.00 - 16.00 uur
3 februari 16.00 - 20.00 uur
11 februari 10.00 - 12.00 uur.
Via afspraak maken komt u in onze afsprakenmodule. Door op de knop <volgende> te drukken kunt u naar de periode van uw keuze scrollen en de afspraak vastleggen. U ontvangt hiervan een bevestiging per mail.
Kosten
- A evenement: € 28,80
- B en C evenement: € 140,55
Vragen
Heeft u vragen over een evenementenvergunning?
Bel dan (0527) 63 39 11 of mail naar evenementen@noordoostpolder.nl