Privacy
Richtlijnen
Inwoners en ondernemers kunnen erop vertrouwen dat wij:
- De privacy van onze inwoners en ondernemers respecteren.
- Niet zomaar persoonsgegevens verwerken. Er moet een wettelijke grondslag voor zijn en wanneer dat niet het geval is, vragen we specifiek toestemming voor de verwerking.
- Zorgvuldig en bewust omgaan met de verzamelde persoonsgegevens conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en Wet politiegegevens (Wpg). We beveiligen de gegevens in lijn met de Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO).
- Telkens zoeken naar een goede balans tussen het kunnen uitvoeren van onze wettelijke en publiekrechtelijke taken én het waarborgen van privacy.
- De enige uitzondering die we daarop maken is wanneer de veiligheid of gezondheid van betrokkenen of hun omgeving in het geding is.
- Onze inwoners en ondernemers informeren welke gegevens we met welk doel over hen verzamelen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/wie-krijgen-mijn-persoonsgegevens-uit-brp
Wilt u weten welke verwerkingen de gemeente heeft, kijk dan in het register van verwerkingen.
Op rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/ kunt u zien aan welke instanties de gemeente uw gegevens doorgeeft omdat deze instanties die nodig hebben voor uitvoering van hun wettelijke taak.
Uw rechten rondom privacy
- U mag weten en vragen waarom de verzamelde gegevens nodig zijn en wat we met die gegevens doen. Ook mag u vragen om uw eigen gegevens in te zien en vragen om correctie, aanvulling, verwijdering of afscherming van gegevens als dat nodig is.
- Voordat wij uw verzoek kunnen behandelen, willen we zeker weten dat we met de juiste persoon te maken hebben. U kunt een verzoek indienen via het webformulier Verzoek inzage persoonsgegevens (inloggen via DigiD) of door de gemeente een brief of e-mail te sturen. Als u de gemeente een brief of e-mail stuurt, zullen wij u vragen zich te legitimeren aan de balie van het gemeentehuis.
Contact over privacy
- U kunt een verzoek doen op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
- Als u persoonsgegevens kunt inzien die niet voor u zijn bedoeld, helpt u ons door hiervan bij ons een melding te doen. Dan kunnen we dit snel corrigeren.
- Heeft u een vraag over het gebruik van uw persoonsgegevens in een specifieke situatie? Dan kunt u contact opnemen met uw contactpersoon bij de gemeente. Heeft u een algemene vraag over privacy? Dan kunt u contact opnemen via: e-mailadres: privacy@noordoostpolder.nl of
postadres: Gemeente Noordoostpolder, t.a.v. Privacy, Postbus 155, 8300 AD Emmeloord
Klachten
- Vindt u dat wij als gemeente onzorgvuldig zijn omgegaan met uw persoonsgegevens? Dan kunt u contact opnemen via het formulier Klacht over behandeling gemeente.
- Klachten over onzorgvuldig omgaan met persoonsgegevens door medewerkers van de gemeente worden door de klachtenfunctionaris behandeld. Deze functionaris wint advies in bij de Functionaris Gegevensbescherming.
- Wilt u eerst vertrouwelijk contact met de Functionaris Gegevensbescherming? Dan kunt u contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming via fg@noordoostpolder.nl.
Gebruik van algoritmes
De samenleving digitaliseert, wij als gemeente ook. U kunt hierdoor steeds meer diensten digitaal afnemen. We maken hierbij vaker gebruik van algoritmes. Dat zijn sets van regels en instructies in software om berekeningen of controles automatisch uit te voeren. Het gebruik van algoritmes toetsen we aan privacyregels en publieke waarden. Vanzelfsprekend zorgen we voor goede beveiliging en controles.
U mag weten welke algoritmes wij als gemeente gebruiken. We publiceren daarom steeds meer algoritmes ín het Algoritmeregister van de Nederlandse overheid. Daar leggen we uit wat het algoritme precies doet. En welke privacy afwegingen we gemaakt hebben.
Meer weten over algoritmes, lees de pagina Over algoritmes
Vragen over een algoritme in het register? Neem contact op via privacy@noordoostpolder.nl