Gemeente Noordoostpolder logo
Gemeente Noordoostpolder logo

Recycle-tarief

De gemeente heeft voor recycle-tarief gekozen om afvalscheiding te stimuleren. Dat betekent minder restafval en betere scheiding van grondstoffen zoals gft en etensresten, plastic, blik en drinkpakken en papier. Als er niets zou veranderen, gaan de kosten voor de afvalstoffenheffing de komende jaren omhoog.

Hoe ziet het recycle-tarief eruit?

U krijgt invloed op de hoogte van de afvalstoffenheffing. Bij recycle-tarief bestaat de afvalstoffenheffing uit een vast en variabel deel. De hoogte van het variabele deel wordt bepaald door het aantal keer dat u de restafvalbak aan de weg zet of de ondergrondse container voor restafval gebruikt. Met het recycle-tarief heeft u dus zelf invloed op de hoogte van uw afvalstoffenheffing.

Vastgestelde tarieven recycle-tarief

Omschrijving

Kosten

Vastrecht éénpersoonshuishouden per jaar € 223,80
Vastrecht meerpersoonshuishouden per jaar € 233,80
Tarief per lediging 140 liter restafvalbak € 7,81
Tarief per lediging 240 liter restafvalbak € 13,39
Tarief per storting zak in de ondergrondse container (hoogbouw)  
- maximaal 60 liter € 3,34
Extra 140 liter restafvalbak (exclusief tarief per lediging) eenmalig € 50,56
Extra 240 liter restafvalbak (exclusief tarief per lediging) eenmalig € 86,68

Slimme HVC-app die u helpt bij afval scheiden

U kunt de speciaal voor Noordoostpolder ontworpen app van HVC downloaden. De app houdt bij hoe vaak uw bak voor restafval is geleegd of hoe vaak u de ondergrondse container voor restafval hebt gebruikt. Dat is handig, want zo ziet u in één oogopslag of u op koers ligt met uw goede voornemen voor afvalscheiding voor dit jaar. In de app stelt u zelf een doel en wordt u uitgedaagd om dit doel te halen. En u ziet in één oogopslag wanneer het afval bij u wordt opgehaald.

De app is beschikbaar voor Apple en Android gebruikers en is gratis te downloaden in de AppStore of GooglePlay.

Aanvullende wijzigingen dienstverlening 

  • De inzamelfrequentie van gft+etensresten wordt in juli en augustus twee keer per maand. In het voorjaar (mei en juni) en najaar (september en oktober) wordt de container wel wekelijks geleegd. Daarnaast rijdt HVC twee keer per jaar een ‘snoeiroute’, waarbij tuinafval bij inwoners thuis wordt opgehaald.
  • Bewoners van hoogbouw krijgen meer mogelijkheden om afval dichtbij huis gescheiden in te leveren. Zo plaatst de gemeente nieuwe containers voor gft+etensresten. Bij grote hoogbouwcomplexen komen ondergrondse containers voor papier en karton en bij kleinere locaties kijkt de gemeente samen met de bewoners naar mogelijkheden voor het inleveren van deze afvalstroom. De inzameling van de zakken plastic, blik en drinkpakken gaat van vierwekelijks naar tweewekelijks en er komen haken voor de zakken aan lantaarnpalen.
  • Op verschillende plekken in de gemeente komen nieuwe glascontainers.

Meer informatie over het recycle-tarief

Hieronder vindt u een lijst met veelgestelde vragen. Wanneer het antwoord op uw vraag er niet bij staat, kunt u contact opnemen met de gemeente via 0527 63 39 11

Waarom recycle-tarief?

Het recycle-tarief komt er om het scheiden van afval meer te stimuleren. Dit betekent minder restafval en betere scheiding van grondstoffen zoals gft en etensresten, plastic, blik en drinkpakken en papier. En dat is nodig. In de eerste plaats voor het milieu, maar restafval laten verbranden wordt ook duurder. De landelijke overheid maakt deze kosten steeds hoger en spoort ons zo aan om het afval beter te scheiden. Als er niets zou veranderen, gaan de kosten voor de afvalstoffenheffing de komende jaren omhoog

Hoe werkt het met de betaling van het vaste en variabele deel?

Begin februari ontvangt u de factuur gemeentelijke heffingen. De factuur bestaat uit een vaste deel en een variabele deel. Het vaste deel is het vastrecht van de afvalinzameling. Het variabele deel is het aantal keer dat de restafvalcontainer het afgelopen jaar (2021) is geledigd. En bij het gebruik van de ondergrondse restafvalcontainer gaat het om het aantal keer dat u de container het afgelopen jaar (2021) hebt geopend met de milieupas.

Waarom is het recycle-tarief nu nodig?

Hoe minder restafval we verbranden, hoe beter dit is voor het milieu. In 2017 kreeg ieder huishouden extra bakken aan huis voor papier en voor plastic, blik en drinkpakken. Door deze verandering hebben we nu jaarlijks gemiddeld 100 kilo restafval per persoon minder dan een aantal jaar geleden. In 2015 hadden we gemiddeld 240 kilo restafval per persoon. In 2018 is dat gedaald naar 140 kilo per persoon. De ambitie in Noordoostpolder is om in 2025 nog maar 60 kilo restafval per persoon per jaar over te houden. Gezien de landelijke ontwikkelingen, zoals de terugkerende verhoging van de verbrandingsbelasting*, is dit het juiste moment om nieuwe maatregelen te nemen.

*In 2015 heeft de landelijke overheid een verbrandingsbelasting voor het verbranden van restafval ingevoerd. Sinds 1 januari 2019 is deze belasting verhoogd en betaalt elke gemeente in Nederland € 32 extra voor het verbranden van 1.000 kilo restafval. Deze verbrandingsbelasting komt nog bovenop de kosten voor het verbranden van restafval. De verwachting is dat het bedrag de komende jaren steeds verder stijgt. Dit betekent dat wanneer we niets doen, de afvalstoffenheffing ook verder stijgt.

Waarom deze werkwijze?

Ongeveer de helft van alle gemeenten in Nederland heeft een soortgelijk systeem. In die gemeenten wordt afval beter gescheiden en is de afvalstoffenheffing gemiddeld lager. Omdat we in Noordoostpolder al heel goed bezig zijn, is het recycle-tarief een goede manier om inwoners te belonen voor hun goede afval scheidingsgedrag. En tegelijkertijd daagt het anderen uit om hun afval beter te scheiden en zo hun afvalstoffenheffing te verlagen.

Hoe zit het met de luiers in Noordoostpolder?

Babyluiers worden vanaf 1 januari 2022 ingezameld als restafval en op milieustraat. 

In wegwerpluiers voor kinderen is plastic verwerkt. Daarom accepteren verwerkers van gft-afval vanaf 1 januari 2022 deze luiers niet meer. HVC haalt de babyluiers dan op met het restafval. Op de milieustraat in Emmeloord is inmiddels een aparte inzamelbak geplaatst. Daar kunnen inwoners babyluiers apart van het overige restafval aanbieden.

De komende maanden onderzoekt de gemeente of op meer plaatsen babyluiers kunnen worden ingezameld. De aparte inzameling moet het voor inwoners makkelijker maken om steeds minder afval aan te bieden via de eigen restafvalbak. Zoals het is bedoeld door de invoering van het recycle-tarief begin dit jaar.

Daarnaast wil de gemeente onderzoeken of gebruik van wasbare luiers, en het stimuleren ervan, kan helpen om de hoeveelheid afval terug te dringen.

Hoe zit het voor mensen met medisch afval zoals incontinentiemateriaal, een stoma of dialysemateriaal?

We houden rekening met inwoners met medisch afval. Inwoners die door een medische aandoening meer restafval hebben (dit geldt voor incontinentiemateriaal, een stoma of dialysemateriaal) kunnen jaarlijks een vergoeding aanvragen bij de gemeente. De hoogte van de vergoeding is € 35,- per belastingjaar. Met dit bedrag kunnen de meerkosten voor het extra aanbieden van restafval worden betaald. Bijdrage medisch afval aanvragen

Hoe voorkomen jullie illegale afvaldumpingen?

Net zoals nu kunnen we dit niet helemaal voorkomen. Wel ondernemen we extra acties. Namelijk:

  • de inzet van boa’s en afvalcoaches;
  • het uitvoeren van zwerfafvalmetingen
  • het aanpassen van gft en etensresten containers bij hoogbouw, zodat deze alleen voor gft en etensresten gebruikt kunnen worden;
  • het monitoren van de verschillende afvalstromen
  • gerichte communicatie hierover.
Wordt het restafval gewogen?

Nee, het variabele tarief wordt bij laagbouw bepaald door het aantal keer dat u de restafvalbak aan de weg zet. Er wordt niet gekeken naar het gewicht van het restafval in uw bak. Wel maakt de grootte van de bak verschil (240 liter of 140 liter). U kon kiezen welk formaat restafvalbak u wilde ontvangen. Bewoners van hoogbouw betalen een tarief per zak die zij in de ondergrondse container gooien. Ook hier wordt het afval niet gewogen.

Waarom wordt er niet afgerekend op gewicht?

De kosten voor de techniek van het wegen zijn qua aanschaf en onderhoud erg hoog. Zeker bij de ondergrondse containers. Ook hebben de containers met een weegsysteem vaker storing. En het nadeel van het afrekenen op gewicht is dat u meer betaalt wanneer iemand anders extra afval in uw bak gooit. Bij betaling per lediging heeft dit geen consequenties.

Hoe voorkom ik dat anderen mijn restafvalbak aan huis volgooien?

U kunt uw restafvalbak het beste pas aan de weg zetten als deze helemaal vol zit. Zo is er voor buurtgenoten geen ruimte om er iets bij in te gooien. Daarnaast wordt het variabele tarief bepaald door het aantal keer dat u de restafvalbak aan de weg zet en de grootte van de container (240 liter of 140 liter). Er wordt niet gekeken naar het gewicht van het restafval in uw bak.

Krijgen we een slot op de bak aan huis of afsluitbare bakken?

De gechipte restafvalbakken zijn niet afsluitbaar of voorzien van een slot.

Hoe kunnen mensen die normaal zwerfafval opruimen dit nog doen zonder meer te betalen?

We zijn erg blij met de vrijwilligers die zwerfafval opruimen in de gemeente. We willen deze vrijwilligers graag blijven ondersteunen. Daarom gelden hiervoor speciale afspraken. We vragen alle vrijwillige zwerfafvalrapers contact met ons op te nemen. Zij krijgen dan speciale afvalzakken. Wanneer ze zwerfafval hebben opgeruimd kunnen zij bellen of appen en komen wij het afval op afspraak ophalen. Uiteraard hoeven zij hier niet voor te betalen.

Hoe zit het met de privacy en gechipte bakken?

De chip in de container is gekoppeld aan een postcode en huisnummer. Het voertuig van HVC is uitgerust met een registratiesysteem dat bij de aanbieding van de container, het chipnummer, de datum en tijd registreert. De gegevens worden door HVC ten behoeve van opleggen afvalstoffenheffing naar gemeente Noordoostpolder gestuurd. De verwerking hiervan gebeurt in overeenstemming met de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). De gemeente beheert de persoonsgegevens van inwoners. HVC werkt alleen met adresgegevens (postcode en huisnummer).

Vragen over verwerken van deze persoonsgegevens kunt u mailen naar privacy@noordoostpolder.nl.

Hoe voorkom ik dat iemand mijn bak steelt en deze elke maand aan de weg zet?

Dit kunt u niet voorkomen, maar de restafvalbakken die als vermist zijn opgegeven worden direct geblokkeerd. De geblokkeerde bak wordt niet meer geleegd en blijft vol aan de weg staan. Is uw bak dus weg of gestolen? Geef dit dan direct door aan de klantenservice van HVC.

Waarom gaat de gft-inzameling in juli en augustus naar twee keer per maand?

Uit de jaarlijkse metingen naar de hoeveelheid afval weten we dat er in de maanden mei/juni en september/oktober veel gft ingezameld wordt. Daarom blijft de wekelijkse inzameling in deze maanden staan. In de maanden juli en augustus zamelen we juist minder gft in. Omdat we andere dienstverlening uitbreiden (bijvoorbeeld de afvalinzameling bij hoogbouw) en we niet willen dat de kosten hoger worden (en daarmee ook de afvalstoffenheffing), hebben we gekozen voor deze besparing. Hiervoor in de plaats haalt HVC twee keer per jaar snoeiafval bij u thuis op. Daarnaast kunt u het hele jaar snoeiafval gratis naar de milieustraat brengen.