Werk aan de weg
Emmeloord - ontwikkelingen centrum
Nieuwe inrichting voor Noordzijde en Smedingplein
Het centrum van Emmeloord heeft een nieuw en modern aanzien gekregen. Er zijn veel nieuwe appartementen en winkels bijgekomen, wat meer verkeer naar het centrum brengt. Dit betekent ook dat we anders gebruikmaken van de ruimtes buiten. De wegen rond het centrum moeten zowel het verkeer goed doorlaten als prettige plekken zijn om te verblijven.
Daarom richten we de Noordzijde en het Smedingplein in als gebieden waar je maximaal 30 km/u mag rijden. Dit maakt de wegen veiliger en zorgt ervoor dat het fijner is om er tijd door te brengen.
Werkzaamheden beginnen na Piepersfestival
Direct na het Piepersfestival gaat de aannemer KWS Infra beginnen met het vernieuwen van de Noordzijde en het Smedingplein. Tot die tijd werken we de plannen verder uit. In september geven we meer informatie over hoe we te werk gaan en wanneer de werkzaamheden plaatsvinden.
Herinrichting Noordzijde
Herinrichting Noordzijde zicht vanaf Boslaan
Herinrichting Noordzijde - Smedingplein
Shared Space
De Noordzijde en het parkeerterrein tussen de Jumbo en Aldi is ingericht als Shared Space. Shared Space betekent dat iedereen de ruimte deelt. Auto's, fietsers en voetgangers bewegen hier samen door elkaar heen, zonder strikte regels. Van de verkeersdeelnemers wordt verwacht om rekening met elkaar te houden, dus neem zelf verantwoordelijkheid en rij rustig. Het nieuwe bord wijst weggebruikers op het gebied dat zij inrijden en de nieuwe situatie.
Veel gestelde vragen over Shared Space
Welke verkeersregels gelden er en wie is verantwoordelijk?
Shared Space heeft geen formele status binnen de wegenverkeerswet en er is dus (nog) geen wetgeving op dit gebied. In een Shared Space–verblijfsgebied zijn daarom precies dezelfde verkeersregels van kracht als in alle andere publieke (verkeers)ruimten, ook wanneer er geen verkeerstekens staan. Handhaving blijft dus altijd mogelijk. De aansprakelijkheid is niet anders dan in een andere verkeersruimte.
Is het geplaatste bord een officieel bord?
Nee, het bord is niet rechtsgeldig en daardoor niet officieel. Het is een bord dat het gebied aanduidt. We hebben het bord geplaatst om het Shared Space gebied te verduidelijken en aan te duiden.
Waarom is er pas nu een bord geplaatst?
Het is een nieuwe situatie. We hebben het bord geplaatst om het Shared Space gebied te verduidelijken en aan te duiden.
Kan er geen Nederlands bord komen?
Zoals meerdere termen die we in de Nederlandse taal hebben overgenomen vanuit het Engels is ‘shared space’ ook zo’n term die is overgenomen in de Nederlandse taal. Dit komt omdat Shared Space is voortgekomen uit een Europees samenwerkingsverband. Zo is het gebied ook voor anderstaligen herkenbaar.
Kunnen er nog aanpassingen komen in het Shared Space?
We houden het gebied goed in de gaten en kunnen bijsturen en/of aanpassingen doen als dat nodig is.
Heeft u vragen of opmerkingen?
U kunt mailen naar: OostzijdeEmmeloordCentrum@noordoostpolder.nl
Meer informatie over centrum ontwikkelingen vindt u op: www.gastvrijemmeloord.nl
Rotonde Marknesserweg - Kamperweg
Na de zomer leggen we een rotonde aan op de kruising Marknesserweg - Kamperweg. Dit zorgt voor een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer. We combineren de werkzaamheden met asfaltonderhoud van een deel van het fietspad langs de Kamperweg richting de Kamperbrug.
Onderhoud wegen en riolering
Dit jaar zijn er weer een aantal (buiten)wegen aan groot onderhoud toe. Het gaat dan om asfaltonderhoud vaak in combinatie met aanpak van de bermen. Het onderhoud op de volgende wegen staat voor de zomer gepland:
- Ettenlandseweg, tussen de Blokzijlerweg en de Vollenhoverweg
- Lindeweg
- Ruttenseweg, vanaf de Gemaaltocht tot voorbij de bocht bij het Schoterpad
- Pilotenweg - Drostlaan, herstel van de kruisingen met Zwin, Maasstraat en Zwarte Zeestraat
- Titaniumweg
Rioleringswerkzaamheden Emmeloord, Ens en Marknesse
Op drie locaties combineren we groot onderhoud van de wegen met rioleringswerkzaamheden en een klimaatbestendige inrichting: minder verharding en meer groen. In Emmeloord starten we dit jaar met de volgende fase in de wijk Espelervaart: Bergenbuurt (deel 1). Aansluitend gaat in 2025 Bergenbuurt deel 2 in uitvoering. In Ens gaan we aan de slag met de Sportweg, het Kerkplein en omgeving. En in Marknesse worden de Hoogzijde en Maanhuizenlaan aangepakt. Voor de planning van de rioleringswerkzaamheden zijn we ook afhankelijk van de nuts-partijen, die op verschillende locaties kabels en leidingen moeten verleggen of vernieuwen.
Het onderhoud geeft overlast, aanwonenden krijgen voorafgaand een brief over welke werkzaamheden er gebeuren en wat de planning is.
Verkeersveiligheidsmaatregelen Mobiliteitsplan
De eerste projecten vanuit het Mobiliteitsplan 2030 gaan dit jaar in uitvoering. Daarbij voeren we, gelijktijdig met het onderhoud, verschillende verkeersveiligheidsmaatregelen uit. Die gaan de verkeersveiligheid vergroten door te zorgen voor minder doorgaand verkeer en een lagere snelheid. Dit betreft de wegen Voorsterweg , Kleiweg en Bomenweg. Er komt dan ook een kruispuntplateau op de kruising van de Kleiweg – Kamperweg.
Werkzaamheden Provincie Flevoland
Op flevowegen.nl vindt u meer informatie over werkzaamheden aan provinciale wegen.
Ontsluitingsweg Urk: Spuiweg
Meer informatie: Spuiweg (ontsluitingsweg Urk) - Provincie Flevoland
Wij werken maatschappelijk verantwoord
Het onderhoud van wegen gebeurt met respect voor mens en milieu:
- Aannemers moeten werken volgens een bestek met duurzame maatregelen (energieverbruik, materialen etc.).
- Keuze voor een aannemer die bezig is met CO2 reductie.
- Toepassing van maximaal 50% gerecycled asfalt in het nieuwe asfalt.
- Inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (bijvoorbeeld als verkeersregelaar, opruimen van bermen).